15 July 2011

Mak Nyah:Semulajadi atau Asuhan?

Assalamualaikum semua.sihat?harap bulan syaaban ni semua da bersedia menghadapi ramadhan yg dinantikan.Kali ini entry saya bertajuk MAKNYAH.Rasanya semua org tahu mereka ni golongan yg mcm mana.Kehadiran mereka sedikit sebanyak menimbulkan ketidakpuasan hati hampir seluruh masyarakat kita.namun demikian,ada juga segelintir individu yg menerima kehadiran golongan sedemikian.lalau x,takkanlah masih berleluasa golongan maknyah di sekitar ibu kotaa,betul x?meh saya nak review sikit antara pendapat2 masyarakat kita mengenai isu maknyah.Saya printscreen jer komen2 ni dari page Zamzarina:Pengacara Apa Kata Wanita =)

Berbaur menyokong:




Membantah:




Pada saya,ia berbalik pada didikan agamanya ketika kecil.Kalau dah ibu bapanya pun xtegas dalam hal2 demikian,macam mana anak nak ikut.Allah pun dah kata yang lelaki menerupai wanita itu adalah HARAM.Kepada mereka yg dah tersilap atau terpesong,segeralah bertaubat kerana mati itu adalah bila bila sahaja dan Allah sentiasa menerima taubat hambaNya.janganlah kita mengubah semua ciptaan Tuhan kerana setiap ciptaanNya adalah yang terbaik.Wallahualam.Dan saya percaya kamu semua mempunyai pendapat masing2 juga.jom share!

11 comments:

  1. nyah2 tu masih boleh dibimbing
    syarat die perlu pisahkan dia dari kelompok nyah yang lain.. kalau tidak payah..

    ReplyDelete
  2. nyah yg smulajadi tu..xtwlah nak ckp..tp yg asuhan tu memg sjew je la..yg asuhan tu mcm alien ckp kat atas masih boleh dibimbing...

    ReplyDelete
  3. nyah2.. ALLAH cipta mereka sedemikian rupa,anggap la sebagai ujian.. klu ikutkan nafsu akan bertambah parah jawabnya.. tp kalau mendapat didikan agama yg betul insyaALLAH akan berubah..

    Allah suka akan hambaNYA yng berusaha untuk mendekatkan diri padaNYA..

    ReplyDelete
  4. pendapat saya, ade yg disebabkan pendidikan sewaktu kecil/ pengaruh rakan and ade yang disebabkan oleh hormone, and ada yang disebabkan olah minat. apepon, diorang still manusia biasa yang boleh dibimbing jika kena caranya :)

    ReplyDelete
  5. sesuatu yang terjadi ada sebab musabab dia. itu ujian untuk melihat kekuatan iman seseorang. adakah dia ingin menurut nafsu atau syariat.

    asuh diri menjalankan tanggujawab demi agama.

    ReplyDelete
  6. aku suka komen membantah yg last tu...kalau ko ckp didikan ibubapa di rumah masa kecik.aku setuju gak pasal tu.tpi mende ni x kemana gak kot.kat rumah boleh la nak buat baik depan mak ayah...

    bagi aku, dorang ni lebih kpd pengaruh kawan2.pantang kalau dorang jumpa membe yg mcm dorang.dorang x kisah dah pe orang kata sebab dorang dah ada kawan...nape?sebab orang normal macam kita x nak kawan ngan mereka ni.jadi, mungkin persekitaran mcm ni yg menyebabkan dorang terdesak nak cari kawan.salah orang normal yg lebih suka berkata-kata tanpa ada usaha utk merubahnya.huhu...

    ReplyDelete
  7. ok.
    -semula jadi lembut, buat bagi jadi lembut adalah BERBEZA.
    -ada pulak segelintir yg ambik kesempatan bila semula jadi lembut. mengagungkan kekurangannya demi kepentingannya

    ::the end::

    ReplyDelete
  8. setuju dgn komen 'jikalau maknyah dapat their rights, should gay, lesbian and pengkid get their rights too?'

    kita sekadar nasihat. penyakit maknyah semakin berleluasa..kebanyakn maknyah terpengaruh dgn kwn2 and selalu berada dlm kelompok maknyah saja. so, agk sukar diorg nk kembali ke pangkal jln..

    ReplyDelete
  9. sabar lah dgn setiap ujian Allah ...setiap sesuatu ada hikmah :)

    nice blog ..saya follow ...


    salam kenal

    excellence!

    ReplyDelete
  10. Setiap manusia dilahirkan tidak sempurna.Ada yang sempurna tubuh badan dan ada juga yang cacat. Tetapi semua ciptaan Allah swt tidak boleh kita pertikaikan. Allah telah menetapkan takdir dan disebalik takdir itu terlindung satu atau lebih hikmah untuk manusia yang beriman kepadanya. Sama juga dengan maknyah,saya rase mereka tidak mintak pun untuk dilahirkan sbg maknya. Namun banyak faktor yg mempengaruhi kehidupan mereka sejak kecil lagi. Jika mereka menjadi maknyah, kita sebagai manusia normal harus membantu golongan ini sewajarnya. Bukan mengutuk atau menindas golongan ini. Banyak cara sebenarnya nak memperbetulkan apa yang salah..

    ReplyDelete